ms Silver-LiningDe spannende Vaaravonturen met de Silver Lining
 

Reisplannen van Silver en bemanningsleden

Meestal komen de eerste ideeën voor nieuwe reisplannen al tevoorschijn als we nog aan een trip bezig zijn. Dat kan komen omdat we ergens terechtgekomen zijn wat ons erg bevalt of we hebben het van horen zeggen/lezen of ons gevoel geeft het zomaar in. Zo willen we al een jaar of drie naar Zweden echter er lijkt wel steeds iets te gebeuren dat ons uit Zweden vandaan houdt. Zijn het geen familieomstandigheden dan is het wel Corona/Covid. En dus staat Zweden nog steeds bovenaan onze “bucket list”. Wie weet zijn er in 2021 mogelijkheden om die trip in gang te zetten.

Maar hoe maken wij een plan? We noemen er een paar. Allereerst het beste uitgangspunt. Je maakt een plan om daarvan af te wijken en dat doen we dan ook. Zien we een leuk slootje dan heb je kans dat we daar gaan drijven. Bovendien weet je dan ook wat je wellicht laat liggen. Maar het plan kan ook wijzigen door externe oorzaken, denk hierbij aan de weersomstandigheden, waterstanden in de regenrivieren, een defecte sluis o.i.d. Kortom, tijdens onze trips wordt er nog wel eens wat gewijzigd.

Maar goed we hebben een plan, een 1 e bestemming. Laten we zeggen Zweden. Een vraag die dan boven komt drijven is dan via welke route gaan we dat doen en wat komen we dan tegen? Goed dat zoeken we uit. Er is veel informatie uit de zeilwereld over Scandinavië en bovendien zijn er nog steeds allerlei boeken. Voor ons, met Silver die kustwaardig is, dienen we verzekeringstechnisch niet verder uit de kust te gaan dan 10 zeemijlen. Weet trouwens wat er wel/niet gedekt is door je verzekering en neem dat mee in je plan. Dus even de Oostzee oversteken is er niet bij, maar langs de kusten van Duitsland en Denemarken is Zweden wel te bereiken voor ons. Zo de route naar Zweden kunnen we in kaart brengen. Maar waar wil je in Zweden dan naartoe. Simpel, naar Stockholm natuurlijk. Oké, een aardig stukje over de Oostzee dus. Waar mogen we op de Oostzee rekening mee houden? Getijdestromingen zijn er niet of nauwelijks. Maar de wind kan wel het water in beweging zetten en dat in combinatie met de altijd aanwezige deining kan verrassend werken. Überhaupt mag je rekening houden met een aantal dagen verwaaid liggen in een haventje met een plaatsje zonder noemenswaardige voorzieningen. Enige kennis van het weer kan geen kwaad! Goed het weer en de zee hebben we gehad.

Waterkaarten  

Wij navigeren al jaren met PC-Navigo. Dat bevalt ons beter als de kaarten van Stentec. Echter er is een addertje. Ik vind slangen trouwens toch enge beesten en dus heb ik liever een tuinslang. PC-Navigo heeft geen kaarten van de Oostzee, lees Denemarken en noordelijker. Wel van de Duitse en Poolse Oostzeekust maar daarna stopt het. In ons geval zijn we teruggevallen p de kaarten van NV-Verlag. Althans dat was ruim voldoende van ons vorige bezoek aan de Oostzee. Maar we zijn er nog iet helemaal. Zuid-Zweden, hebben we, en wel digitaal als op papier. Maar het stuk Oost-Zweden, ten noorden van het Deense eiland Bornholm heeft NV-Verlag niet. Maar gelukkig kun je die ook aanschaffen. Gebruik in geen geval de zogenaamde toeristische kaarten van een of andere provincie. Goed alle kaarten aan boord gehesen.

Reisplannen

Schaf zeker een pilot aan, bij voorkeur met vaarinformatie en havenbeschrijvingen en foto’s. Als het goed is staan er ook zaken in als vaarreglementen, kan handig zijn. Mocht er ook toeristische informatie in staan dan is dat mooi meegenomen maar wij nemen veelal de reisgidsen mee van Capitool. Ondanks dat we digitaal navigeren hebben we altijd ook de papieren versie aan boord als backup en naslag.

Navigatieapparatuur  

Goed, we hebben PC-Navigo als navigatie-instrument. De kaartenleveranciers hebben zelf ook een programma die hun kaarten kan tonen. Dat is klaar. Wij hebben ook een AIS-transponder en twee marifonen aan boord. Een GSM gaat je op zee niet helpen als je in nood komt te verkeren. Bij Kiel kregen wij keurig een oproep van de Duitse kustwacht dat we een schietgebied dreigden in te varen. Door het AIS-systeem kregen we netjes en correct het vriendelijke doch dringende verzoek om even een omweg te maken van circa drie uur. Onze AIS gaat dus niet meer van boord!

Reserveonderdelen  

Tja wat neem je mee. Wij hebben altijd impellers, filters, diverse stukken slang, slangkoppelingen, diverse oliën, gereedschap aan boord, plakspullen voor de rubberboot. Gewoon standaard. Dat mag je voor het vertrek wel even controleren. Ook heb ik een lijstje met Volvo-Penta dealers op de boot. Alleen deze mag nog even uitgebreid worden met Zweden. Last but not least. Denk aan voldoende brandstof en drinkwater.

Verder een pikhaak waarmee je een lijn door een oog kunt halen en meerpennen voor zachte ondergrond. Voor Zweden hebben we ook meerpennen voor de harde ondergrond, zoals rotsen bij ons. Ook een hekanker is handig in Zweden al heb je steeds vaker wel een hek boei tot je beschikking. 

E-mailen
Map
Info
Instagram
LinkedIn